מדפסת קונים פעם ב…., אבל את הדיו – או את הטונר – צריך לרכוש באופן קבוע. לטווח ארוך,  עלות ההשקעה במדפסת היא בדרך כלל החלק הקטן של ההוצאות, בעוד שהסכומים שמוציאים על רכישת דיו ו\או טונרים גדלים כל הזמן. לכן מומלץ להשקיע זמן ומחשבה על נושא הטונרים.

מה ההבדל בין דיו לטונר?

טונר ודיו הם כמו בנזין ודיזל; שניהם סוגים של דלק, אבל הם משמשים במנועים שונים. מחסניות טונר ומחסניות דיו משמשות שתיהן להדפסת טקסט ותמונות, אך הן מיועדות לסוגים שונים של מדפסות.

מדפסות הזרקת דיו, כפי שהשם מרמז, "משפריצות" טיפות של דיו נוזלי על נייר כדי ליצור תמונה. 

מדפסות לייזר משתמשות באבקת טונר. 

הבדלים בולטים בין דיו לטונר:

דיוטונר
לשימוש במדפסות הזרקת דיולשימוש במדפסות לייזר
נוזליאבקה יבשה
עלול להתייבש ולסתום את המחסנית אם אין בו שימוש קבועאינו מתייבש גם אם אין שימוש קבוע
תפוקת דפים עד כ – 500 למחסניתתפוקת דפים עד 2,000 – 3,000 למחסנית
חיי מדף קצריםחיי מדף ארוכים/בלתי מוגבלים
עלות גבוהה יחסית לעמודעלות נמוכה יחסית לעמוד
עלות ראשונית נמוכה יחסיתעלות ראשונית גבוהה יחסית
טונר למדפסות

מתי צריך דיו, ומתי טונר?

כמו שצויין, הדבר הראשון שצריך לדעת לפני קניית דיו או טונר, הוא באיזה סוג של מדפסת מדובר. סוג המדפסת יקבע האם יש לרכוש מחסנית דיו או מחסנית טונר. 

  1. שיטת ההדפסה של מדפסות הזרקת דיו היא חרירים קטנים דרכם מרססים טיפות דיו מיקרוסקופיות על נייר. הן נפוצות יותר בבתים או במשרדים של עסקים קטנים, אבל גם עסקים שמדפיסים גרפיקה כבדה עשויים להשתמש בהן. מדפסות אלה מצוינות להדפסת תמונות ברזולוציה גבוהה, כמו גם מסמכי טקסט, על סוגים שונים ומגוונים של ניירות הדפסה.

הטכנולוגיה המשמשת במדפסות הזרקת דיו היא הרבה יותר פשוטה ויעילה. מחסניות הזרקת דיו מכילות דיו בתא אטום על ידי נייר כסף.

המחסנית מחוברת לראש ההדפסה של מדפסת הזרקת הדיו. יש בה חרירי דיו זעירים. חרירים אלה נועדו לפזר את הדיו על נייר במהלך עבודת הדפסה. ראש ההדפסה מחליק קדימה ואחורה על הנייר, בעוד חרירי הדיו המיקרוסקופיים מחלקים את הדיו הנוזלי על הנייר כדי ליצור את הטקסט או התמונות המוגמרים.

מדפסות הזרקת דיו נוטות להיות קטנות יותר וזולות יותר ממדפסות לייזר

  1. שיטת ההדפסה של מדפסות לייזר, לעומת זאת, היא באמצעות אבקת טונר. הלייזרים במדפסות הללו מייצרים כתמים טעונים בחשמל אלקטרוסטטי על תוף. כתמים אלה מושכים את אבקת הטונר, והיא מועברת לאחר מכן לנייר ומתקבעת במקומה באמצעות חום. זו הסיבה שהדפים יוצאים מעט חמימים ממדפסת לייזר. שיטה זו מאפשרת למדפסות לייזר לספק הדפסות טקסט וצבע חדות.

מדפסות לייזר הן בדרך כלל גדולות יותר ממדפסות הזרקת דיו, והן מסוגלות להדפיס במהירויות הרבה יותר גבוהות. זה מסביר מדוע נראה אותן לעתים קרובות במשרדים שיש להם נפחי הדפסה גבוהים. 

למרות שמדפסות לייזר הן לרוב יקרות יותר – הן מבחינת המדפסת עצמה והן מבחינת מחסניות הטונר – הן בסופו של דבר חסכוניות בטווח הארוך, הודות לנפח ההדפסה הגדול שניתן להוציא מכל מחסנית.

מהו טונר?

טונר, כמו שצויין, מיועד אך ורק לשימוש במדפסות לייזר. הטונר הוא חומר הדפסה על בסיס אבקה, העשוי מפלסטיק מגורען ומפיגמנט. הפיגמנט אחראי על הצבע, בעוד שהפלסטיק נועד להבטיח שהפיגמנט יידבק לנייר כאשר הפלסטיק מתחמם ונמס.

אבקת טונר מספקת דיוק ושליטה רבה יותר במהלך תהליך ההדפסה. זה נותן גוון אחיד וחי שתורם לחדות גבוהה של טקסט וגרפיקה.

במדפסת לייזר ניתן כיום לבחור בין מחסניות טונר צבעוניות לבין מחסניות מונוכרום. שתיהן פועלות באותו אופן. התהליך חוזר על עצמו כדי ליצור טקסט מודפס או תמונות.

מחסניות טונר צבעוניות באות בגוונים של ציאן, מגנטה, צהוב ושחור. השחור נחוץ מכיוון שצבעי היסוד אינם יכולים להשתלב כדי ליצור את הצבע השחור, אלא ליצור מיליוני גוונים וצבעים שונים.

בשוק הטונרים, בהכללה, נהוג לחלק את כל הטונרים לשלוש (3) "מחלקות": 

  1. טונר מקורי – זהו טונר שמיוצר על-ידי יצרנית המדפסות. טונרים אלה נחשבים לאופציה היקרה ביותר, ונהנים מאמינות גבוהה.
  2. טונר ממוחזר – טונר חדש, שמגיע במחסנית משומשת. היתרונות הגדולים של קבוצה זו הם המחיר הנמוך, והעובדה שיש כאן מחזור של מחסניות, מה שהופך קבוצה זו לידידותית לסביבה.
  3. טונר תואם – טונר חדש שזהה לטונר המקורי, אך הוא מיוצר במפעלים אחרים, ולא על-ידי יצרנית המדפסות. יתרונו הגדול הוא במחירו הנמוך.

מספר דברים לשקול לפני קניית טונר?

  • לבדוק את דגם המדפסת – חשוב לוודא את הדגם הספציפי של המדפסת וגם את דגם המחסנית עצמה כדי לקנות את הטונר המדויק.
  • לבדוק את יישומי המדפסת – למדפסות כיום יש מגוון יישומים. בחרו את הטונר המתאים ליישום בו משתמשים הכי הרבה.
  • לבדוק את תפוקת הדפים – לבדוק איזה סוג מחסנית מתאים לתפוקה הדפים של המדפסת שברשותכם.
  • להחליט איזה טונר רוצים – מקורי, ממוחזר או תואם.