סוגים ומידות נייר לדפוס – טבלת גודל דפי נייר

תכנון של הדפסת חומרים פרסומיים מתחיל לפני הכל בבחירת גודל ההדפסה המתאים. לגודל הנייר ישנה משמעות רבה בהצלחת כל פרויקט דפוס ובהעברה של המסרים השיווקיים, כאשר את בחירת הגודל המתאים יש לבצע בהתאם למטרות ההדפסה וקהל היעד.

בעוד שמוצרים לתליה המיועדים לצופים ממרחקים שונים צריכים להיות גדולים ובעלי יכולת למשוך את העין, מוצרים לחלוקה מתאימים בגדלים קטנים יותר, בהתאמה לחלוקה בתיבות דואר, להכנסה למעטפה ואפילו לשמירה בארנק.

לא רק בהזמנת הדפסות מבתי דפוס עולה שאלת הגודל, אלא גם ברכישת מיכון משרדי. המדפסות המשרדיות והביתיות מגיעות רובן בהתאמה ל- A4 נייר בגודל סטנדרטי המתאים לתיוק בקלסרים, למכתבים ולהפצת תכתובת שוטפת.

גודל זה של נייר הוא הגודל האחיד גם בהדפסה הביתית, משרת תלמידים וסטודנטים ולמעשה מוכר כל כך עד שמהווה יחידת מידה בפני עצמו.

חשוב לדעת כי A4 נייר להדפסה שייך לסדרתA הבאה לציין גדלים המגיעים במכפלות. משמעות הדבר היא כי כל מספר בסדרה מתייחס לנייר הקטן בחצי מקודמו. להמחשה נסביר כי A3 גודל נייר כפול מ- A4 ואילו A5 מתייחס למחצית מגודלו.

לרשותכם טבלת מידות נייר:

טבלת מידות נייר

איך משלבים בין מספר צרכים במשרד/ארגון אחד?

לעתים יעלה הצורך בהדפסות בגדלים שונים ולמטרות שונות, באופן שחוזר על עצמו, בכמויות קטנות, או מסיבות אחרות שיגרמו לצורך בפתרון משרדי ולא בהזמנה חוזרת ויקרה מול בתי דפוס.

במקרה כזה חשוב להשקיע מחשבה ברכישת מדפסת מתאימה, כאשר בשוק ניתן למצוא מדפסות משולבות המאפשרות תכנון, הגדרה והדפסה למספר גדלי נייר במדפסת אחת.

מדפסות לעסק נדרשות לעמידות גבוהה, יכולת לעבוד ולהפיק מסמכים רבים ואורך חיים ארוך, מומלץ גם לבחור במדפסות לעסק מיצרן אמין המספק שירותי תמיכה ואחריות, תפריטים בעברית, תפעול נוח ופשוט וכמובן עלויות משלימות נוחות בהתייחס למחירי הדיו של המוצר.

שיטה נוספת ויעילה להדפסות בגדלים שונים כאשר אלה לא קיימים במדפסת המשרדית הוא שימוש במכונת גיליוטינה.

מכונת גיליוטינה היא מכונת חיתוך מדויקת המספקת חיתוך ישר בגימור נקי של נייר מסוגים שונים.

סוגי נייר להדפסה

בשוק מוצרי הדפוס קיימים סוגי נייר רבים המתאימים להדפסה, בהתאם לצורך ובאיכויות שונות. סוג הנייר נקבע על פי עובי ומשקל, תהליך העיבוד והליטוש והחומרים המשולבים בו.

ככלל, נייר מופק מעצים, אולם הן משיקולי עלות והן משיקולי שמירה על הסביבה אחוז העץ בנייר אינו גבוה ותהליך העיבוד של חומרים סינטטיים תורם רבות לייצור נייר.

  • נייר נטול עץ – נייר נטול עץ הוא נייר דק ופשוט, אשר אחוז העץ בו נמוך מחמישה אחוזים, ומשקלו בין 60-350 גרם. מדובר בנייר המתאים בעיקר לכתיבה (מחברות, דפדפות וכדומה) ובשל היותו דק מאוד אינו מתאים לרוב למטרות הדפסה.
  • נייר עיתון – נייר זה אף הוא דק מאוד אולם הוא מכיל נייר עץ במשקל 40-52 גרם, מה שמאפשר הדפסה תוך שמירה על שלמות הנייר. בנייר עיתון עושים שימוש בהדפסות המוניות דוגמת עיתונים, פלאיירים וחומרי הפצה. נייר עיתון אינו איכותי, לעתים מכתים ומתאים להדפסת מוצרים המיועדים לעמוד לזמן קצר.
  • נייר ממוחזר – נייר ממוחזר עשוי מפסולת של נייר שעבר תהליך עיבוד מחדש לצרכי מחזור. קיימים מספר סוגים של נייר ממוחזר, בניהם נייר המתאים לדפוס. מדובר בנייר איכותי ועבה במרבית המקרים, במשקל 80-300 גרם. מתאים לכל סוגי המדפסות וסופח צבע בצורה טובה ואחידה. העבודה שבתהליך המחזור הופכת אותו ליקר מעט יותר מסוגים אחרים.
  • נייר בריסטול – מגוון ניירות עבים במיוחד, עמידים ובעלי טקסטורות שונות. מתאימים להדפסת תעודות, חומרים פרסומיים ומוצרים בעלי צורך בעמידות גבוהה. חשוב לוודא את ההתאמה בין הנייר למדפסת, שכן לא כל המדפסות המשרדיות מתאימות להדפסת בריסטול.
  • נייר כרומו – נייר עבה במיוחד בעל שכבת טקסטורה חיצונית מבריקה או מט. מתאים להדפסת תצלומים וגרפיקה באיכות גבוהה, בעל עמידות גבוהה וארוכת טווח. מתאים למוצרים פרסומיים, עלונים וחוברות שיווקיות וכרטיסי ביקור. ניתן לחיתוך אישי ומדויק באמצעות גיליוטינה.

עבודות הדפסה מצריכים ידע לצד מיכון משרדי מקצועי ואיכותי, כמו גם היכרות עם קבצים, רזולוציות ומשחקי צבעים והצללה. ברכישה של מדפסות משרדיות כמו גם בהזמנת עבודות דפוס, כדאי להיוועץ באנשי מקצוע ולהתאים את המוצרים לצורך מבלי להתפשר על איכות.